piatok 28. marca 2014

Môj prvý kvások


Chlebík domáci už pečiem roky. Vždy som ale používala kvasnice. Nie práškové, nie trvanlivé, ale takú tú klasiku, čo vám dnes navážia už len v menších dedinských potravinách. Párkrát som už aj uvažovala o kvásku, ale nechcelo sa mi nikdy čakať tri-štyri dni, čo z toho vzíde. Konečne som sa ale odhodlala — a veru vzišlo. Takú parádu som na prvýkrát ani nečakala.
V utorok som založila kvások z pšenično-ražnej chlebovej múky a vlažnej vody. Prvý deň to nevyzeralo veľmi nádejne, múka klesla, na vrchu stála voda. Postavila som pohár na radiátor za písacím stolom a poza notebook som poškuľovala, čo sa bude diať. No nič moc. Nechala som tak a na druhý deň ráno som ho trochu zahustila lyžicou múky a rozšľahala metličkou. Začali sa tvoriť bublinky, objem sa v priebehu dňa o niečo zväčšil. Aké bolo ale moje prekvapenie na tretí deň, keď kvások pekne bublal a po ďalšom dokŕmení začal v pohári krásne bublať a pribúdať. Ani som sa nenazdala a v priebehu fotenia dorástol po okraj pohára, veľa nechýbalo a bol by ušiel :-)

 


 







 
 Nemala som však čas piecť chlieb a ani sme nemali zjedený ten kvasnicový z predchádzajúceho pečenia. Tak som kvások šupla do chladničky. Dnes ráno som ho vytiahla, ešte raz dokŕmila a dala na radiátor. Rástol a rástol a keď sa mi zdalo, že narástol dosť, šup s ním do cesta. Obvykle robím chlieb s kadejakými zrniečkami, ovsenými vločkami a kadečím. Teraz sa mi ale nechcelo veľmi vymýšľať, lebo čo ak sa nepodarí — tak som zarobila iba klasický pšeničný, pridala som iba rascu a pšeničné otruby. Bežne robím chlieb pomocou robota, teraz som ale iba zamiešala suroviny v miske kyske, posypala po vrchu múkou a nechala svojmu osudu. Bola som milo prekvapená, že cesto narástlo rovnako ako s kvasnicami, ak nie viac. Premiesila som ho na doske a dala chlebík dokysnúť do sklenenej misy z jenského skla. V nej som ho i piekla. A narástol mi obor. Tak už len ochladnúť a zbaliť so sebou na chalupu — to bude s pažitkou mňamka! :-)

 








Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára